Høringssvar til Vordingborg Kommune

Kære Idrætsforeninger i Vordingborg kommune.

Først tak til alle de foreninger som har meldt ind til os i forbindelse med udarbejdelse af et høringssvar til Vordingborg Kommune.

Den 30. april modtog Vordingborg idrætsråd, Vordingborg kommunes budgetforslag til budget 2020-23. med høringsfrist 24. maj 2019 kl. 12.00

Efter gennemlæsning af budgetforslaget, må Vordingborg idrætsråd konkludere, at såfremt budgetforslaget bliver politisk godkendt, som forslået af Vordingborg kommunes administration, vil budgetforslaget få vidtrækkende negative konsekvenser for idrætsforeningerne i Vordingborg kommune.

Vordingborg idrætsråd har derfor besluttet, d.d. sendt en anke omkring de forslåede besparelser på idrætsområdet i Vordingborg kommune, og fremsendt et foreløbigt høringssvar imod de omfattende besparelser, der efter idrætsrådet opfattelse, vil ramme idrætslivet i Vordingborg kommune uhensigtsmæssigt hårdt. Efter vores opfattelse strider det imod alle tidligere udmeldinger og hensigtserklæringer fra politikerne i Vordingborg kommune om at styrke fællesskab, sundhed, idrætsliv og ikke mindst sammenhængskraften i Vordingborg kommunes foreningsliv.

Vordingborg idrætsråd kan ikke umiddelbart se, hvorledes bl.a. kommunen, folketinget og danske idrætsforeninger (DIF – DGI) vision ned navnet ”Bevæg dig for livet” skal kunne virkeliggøres, hvis de forslåede besparelser på idrætsforeninger og faciliteter bliver gennemført.

Overordnet vision i ”bevæg dig for livet” er, at 75 procent af danskerne i 2025 skal dyrke idræt, og 50 procent af befolkningen inden for samme periode skal dyrke idræt i en forening.

Vordingborg idrætsråd vil anmode kommunen om at genoverveje de påtænkte besparelser på idrætslivet.

Vordingborg Idrætsråd er naturligvis opmærksom på det endelige budgetkatalog som forventelig udkommer ultimo maj – juni. Her vil vi igen, på baggrund af jeres mange input, være klar til både drøftelser og nyt høringssvar vedr. besparelser på idrætsområdet i vores kommune.

Husk vi høre stadig gerne fra jer i denne sag og input kan stadig sendes til vores webmaster Lars Kleist – mail: kleistlars@gmail.com

Stærkest når vi står sammen

Vordingborg idrætsråd.

Nyttige link.

Budgetforslag:

Bevæg dig for livet:

Vordingborg kommunes visioner:

DGI – DIF visioner:

Vordingborg Idrætsråd

www.vordingborgidrætsråd.dk

Det er muligt du modtager denne mail flere gange, hvilket vi bekalger. Vi henter mail adresser på foreningsportale, og det er muligt din mail adresse er opført flere gang. Vi kan kun opfordre jer til at holde jeres data på foreningsportalen opdateret.

Lars Kleist

Vordingborg Idrætsråd